“Van International Brand Manager naar Marketing Manager”

From International Brand Manager to Marketing Manager

In mijn huidige functie als Marketing Manager ben ik verantwoordelijk voor de marketing inspanningen in Nederland en België. Wij als Marketing Team zijn hierin verantwoordelijk voor verschillende product lanceringen, maar ook ontwikkeling van producten binnen de lokale merken Klene en Look-O-Look.


Een transparante organisatie

Ik kende Perfetti Van Melle eigenlijk niet toen ik solliciteerde naar de functie van International Brand Manager bij Corporate Marketing. Natuurlijk had ik me wel ingelezen, maar het waren vooral de merken die ik kende. Iedereen kent volgens mij Fruittella en Mentos wel. Het eerste gesprek dat ik had voor mijn sollicitatie was gelijk erg bepalend voor hoe ik het bedrijf sindsdien heb ervaren, en nog steeds ervaar; een transparante organisatie met een informele sfeer waarbij er van je verwacht wordt dat er resultaat behaald wordt. Een zeer prettige combinatie.

Ruimte voor eigen initiatief

Gelijk merkte ik dat er veel ruimte was voor eigen initiatief. Niet alles hoeft tot in de puntjes uitgeschreven te worden met protocollen en procedures. Er is ruimte om je eigen ideeën uit te werken en direct te toetsen in de praktijk. Nu is het inmiddels ook mijn werk om nieuwe initiatieven uit te voeren, maar in het begin was dit niet vanzelfsprekend. Ik stelde toen mijn leidinggevende voor om een aantal markten zelfstandig op te pakken en daarnaar toe af te reizen. Op basis van mijn inzichten konden we dan beleidsmatig sturen. Ze ging meteen akkoord.

Het lollymerk dat iedereen kent

Toen we Chupa Chups overnamen vond er een herverdeling plaats van taken bij Corporate Marketing. Ik richtte mij op een selectere groep van landen, maar werd medeverantwoordelijk voor het wereldwijd bekende lollymerk. Daarmee was het de uitdaging om ook voor Chupa Chups weer in de merkwaarden te duiken en dit uit te dragen binnen die verschillende areas.

Paard-en-wagen door de straten

Mijn reizen gingen in het begin naar Polen, Roemenië en Rusland en de cultuurverschillen waren groot. Niet zozeer de Perfetti Van Melle cultuur, maar wel van de markten, de mensen en afzetkanalen. Zo zijn er in Roemenië, in plaats van grote supermarkten, zeer veel kleine 24-uurs shops die ik dan ook meerdere malen ben gaan bezoeken om te kijken hoe mensen daar met onze merken in aanmerking komen. En ik zag daar ook gewoon paard-en-wagen door de straten rijden! Bizar, maar heel leerzaam allemaal.

Meer verantwoordelijkheid

Nadat ik een aantal jaren Group Brand Manager was geweest voor Klene, Frisk & Smint, was het tijd voor een nieuwe uitdaging. In mijn huidige functie als Marketing Manager vallen alle lokale merken onder mijn verantwoordelijkheid. Dit betekent dus een veel breder spectrum aan markten en producten. Binnen marketing zijn we continu bezig met het bouwen aan onze merken. Binnen ons Marketing team gebruiken we daarom ook steeds meer feedback van consumenten om te kijken of bijvoorbeeld concepten of communicatie bij de beoogde consument.

“In 2017 hebben we vanuit de consument veel positieve respons gekregen. Onze campagne ‘Mentos Mentors’ werd zeer goed ontvangen in 2016. Zelfs zo goed dat deze genomineerd werd voor een Gouden Loeki. Van deze door Group Marketing ontwikkelde campagne ebben wij een lokale campagne gemaakt met erg mooie resultaten. Jouw Favoriet’ de Wheel of Retail gewonnen in 2017: de prijs voor de beste introductie in de categorie suikerwerk. Het is natuurlijk gaaf om te zien dat campagnes en producten die wij als team hebben ontwikkeld zo goed in de smaak vallen!"